راهاندازی اولین تلویزیون اینترنتی هیئتها/ آغاز کار محفل از محرم
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۰۶۵۷
نخستین شبکه تلویزیونی هیئت و محافل مذهبی کشور در آستانه محرم به صورت رسمی آغاز به کار میکند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید صحاف مدیر شبکههای تلویزیون اینترنتی تیوا با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی جهت ترویج معارف اسلامی و انقلابی گفت: در سالهای گذشته فعالیتهای مختلف و قابل تحسینی به صورت خودجوش در فضای اینترنتی و مجازی از سوی هیئتها، مساجد، حسینیهها، حوزههای علوم دینی و گروههای مردمی در قالب سایتها و صفحات اجتماعی جهت بهرهگیری از ظرفیتهای این شبکه جهانی برای نشر و گسترش معارف اهلبیت بهرهبرداری شد اما همواره جای محفل رسانهای از جنس تلویزیون و با شاخصههای فضای مجازی و مردمی بودن در این حوزه خالی بود، از اینرو تیوا به عنوان تلویزیون اینترنتی رسمی کشور، تصمیم گرفت این خلاء را به نحوی شایسته پوشش دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صحاف با اشاره به ظرفیتهای تعاملی تلویزیونهای اینترنتی گفت: «محفل» به عنوان اولین و تنها تلویزیون اینترنتی هیأتها تمامی خدمامتش به مخاطبینش رایگان است و به دنبال آن است که به عنوان یک شبکه مردمی، خوراک محتوایی خود را از طریق محفلهای مردمی تأمین کند لذا همه مجالس، هیأتها، حسینهها و مساجد میتوانند به صورت رایگان از این شبکه استفاده کنند.
مدیر شبکههای تلویزیون اینترنتی تیوا با اشاره به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیتها در بهرهمندی مردم از مجالس عزاداری امام حسین(ع) گفت: محفل به صورت 24 ساعته پخش برنامه خواهد داشت ضمن آنکه مخاطبین امکان دسترسی به آرشیو مورد علاقه خود را دارند و این فرصت خوبی است برای افراد و خانوادهها که با اتصال به فضای هیئتها از مجالس مختلف در سراسر کشور در هر ساعت از شبانهروز، بهرهمند شوند.
صحاف با اشاره به ایجاد امکان پخش زنده از مراسم و محافل مذهبی در محفل گفت: هیئتها میتوانند ضمن اعلام برنامههای خود جهت اطلاعرسانی در شبکه محفل، فایل تصویری یا صوتی مراسم خود را جهت پخش در اختیار ما قرار دهند و یا درخواست خود جهت پخش زنده را به این شبکه اعلام کنند تا پس از بررسیهای فنی امکان پخش زنده برای ایشان فراهم آید.
وی افزود: این شبکه امکان پخش همزمان برنامهها از صفحات مجازی هیئتها را نیز فراهم کرده است.
گزارش تسنیم از محرمِ تلویزیون| هیئتداری شبکه یک و چلچراغ جدید/ "پس از آزادی" نرسید؛ "بوموبانو" و "زمینگرم" در راه آنتنانتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT12 واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی ماه محرم تلویزیون بیشتر بخوانید... نظارت "شورای معارف سیما" بر برنامههای معارفی تلویزیون/ "مختارنامه" به کنداکتور سیما اضافه شد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نظارت "شورای معارف سیما" بر برنامههای معارفی تلویزیون/ "مختارنامه" به کنداکتور سیما اضافه شد واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی ماه محرم تلویزیون پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ پنج نکته درباره سریال آقازاده/ حق طلبی با پراید ایراد دارد؟! ۲ نماهنگ| "وعدۀ صادق" روایتی از لطف خفیّه الهی در جنگ ۳۳روزه ۳ «تتسویا واتاری» در ۷۸ سالگی درگذشت ۴ نامه نمکی به مردم ایران: الگویی بیبدیل از شور آمیخته با شعور حسینی ارائه کنیم ۵ دستورالعمل آیتالله بهجت برای حل مشکل ازدواج ۶ سه روایت خواندنی از «آن سوی مرگ» ۷ نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز به نام کره شمالی ۸ «مأموریت غیرممکن ۷» با آتش سوزی متوقف شد مهمترین اخبار فرهنگی سنگاندازی پیش پای صادرات لوازمالتحریر بومی/ اشتغالزایی نوشتافزار ایرانی اسلامی برای ۱۰ هزار نفر پولهای کثیف تمام مناسبات سینما را بههم ریخت/ آنان که سرمایههای مشکوک را کمککننده میدانستند امروز پاسخ دهند آیا حمایت وزارت ارشاد از نشر باید همپای تورم پیش رود؟ دستورالعمل آیتالله بهجت برای حل مشکل ازدواج مهمترین اخبار تسنیم بیانیه سپاه پاسداران | توافق ننگین امارات و دولت جعلی صهیونیستها بزرگترین خیانت تاریخی ضد آرمان قدس است گفتگوی تسنیم با متولی صادرات|۶مشکل اصلی صادرات/ طرح صادرات ریالی برای پولشویی است؛پیمان پولی قابل اجرا نیست؛قوانین یکشبه نداریم روحانی: کنکور برگزار میشود/ واکنش به توافق سازش امارات و اسرائیل مصاحبه| ناصر ابوشریف: امارات به یکی از ابزارهای صهیونیسم در منطقه تبدیل شده است گزارش تسنیم| پیگیری عجیب کارکنان رسمی وزارت نفت برای افزایش چند میلیون تومانی حقوق درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی ماه محرم تلویزیون رسانه ملی ماه محرم تلویزیون تلویزیون اینترنتی برنامه ها هیئت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۰۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد میلیون دلاری شبکههای ماهوارهای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیقتر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانهای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، بهخصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلمهای روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یکمیلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچهزرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمدهاند، روی هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروختهاند، یعنی پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچهزرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلمهایی که البته در نگاهی دقیقتر، علاوه بر کمدیبودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکههای ماهوارهای!
این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلمهایی هستند که تبلیغاتشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق میتواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنهآمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان میدهد که سیاستهای نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه میتواند سیاستهای عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.
آمار و ارقام ترسناک
دادههایی که درباره تبلیغات فیلمهای سینمایی ایرانی در شبکههای ماهوارهای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانههای خارجی هفتهای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلمهای ایرانی میگیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلمهای روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکههای ماهوارهای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تماموقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلمهای رقیب باقی نگذارد.
دادههای ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکههای ماهوارهای تبلیغبگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیتتر و بهتر هم میتواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
یک حسابوکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامهها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکههای ماهوارهای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یکماهه فیلمها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز میشود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت میشود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقهای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یکبار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلمها چقدر هزینه کرده است!
آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکههای ماهوارهای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان میداد و به تریبونی برای بهتر دیدهشدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگهای مختلف پیشپای محصولات سینمایی که از این میان میتوان از سختگیریهای فراوان تا ممیزیهای مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.
این موارد که نارضایتیهای بسیاری را موجب شدند، کمکم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزیهایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکههای ماهوارهای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخشکننده سینما و تهیهکننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفهای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمیتوانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی میکنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین میشود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاستهای تلویزیون است، از تیزر بیبهره میماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تکتک صاحبان فیلمها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضعگیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلمهای تبلیغشده در ماهواره آگاهی یافتهاند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلمها چنین تصمیمی میگیرند و تبلیغ فیلمشان را به ماهوارهها میدهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام بردهاند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمیتوانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلمهای سینمایی اختصاص میداد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلمها اختصاص داده میشود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علمالهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولتهای گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهوارهای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق میکند و روی ۶۰درصد باقی فیلمها تاثیر چندانی ندارد»، میگوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح میدهند تبلیغ کارشان را با هزینهای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من میدهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید بهصرفه نباشد.»
حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرونبهصرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلمهای سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهوارههاست که همانطور که گفته شد باعث خروج یکونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاریها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنیهای سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهوارهها ریخته میشود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!
انتهای پیام